fredag, september 17, 2010

16.09.10

I dag har jeg vert sliten. I gårkveld var det bursdagsfeiring for ei i klassen på stranden. Det var uberkos, helt til vekkerklokka ringte idag morges. Dagen startet med fotball på stranden soling og bading, før siestaen. Etter siesta hadde vi en time idrett kultur og samfun et fag forktortet så stilig med initialene IKS. Kjedelig fag... Jeg hadde det hele videregående og handler om idrettens plass, rolle og funksjon i samfunnet samt problemstillingene  dette innebærer. Hengekøyene vi har hengt opp i palmene mellom terassen vår og bassenget blir flittig brukt. Det eneste dumme er at det er masse mygg i skyggen. Etter en kvart froksotkaffikopp hadde jeg fem svææære myggstikk på rumpestumpen.

I dag har jeg blitt solbrent på ryggen.

SOm jeg nevnte i forgje post så skal jeg til Haiti sammen med Siv Mika, en av lederne av Prosjekt Haiti.  (www.prohaiti.org)Prosjektet tar mer enn gjerne i mot donasjoner. Vi skal bruke dem på å kjøpe skoleting og tang samt å gjennoppbygge skolen. I tillegg skal stoff og materiale til nye skoleuniformer til flyktningleirene hvor de skal ha sygrupper for mødre slik at de kan få mulighet til å lage uniform til barna sine. Vi betaler alt av reise og opphold selv, akkurat som alle andre i Prosjekt Haiti, så alt av penger som kommer inn går direkte til de som trenger det mest. I løpet av oppholdet vil vi reise, spise og bo som Haitianere. Vi skal sove under åpenhimmel i myggnetting sammen med alle de andre titalls tusen i flyktningleirene. Jeg gleder meg enormt og føler meg utrolig ydmyk for å få muligheten til å få bli med på dette. Kun 8 fra Studyaway fikk lov til å bli med. Jeg har litt erfaring med fattigdom og total nød, men det er lenge siden jeg har vært i så dyp fattigdom, og jeg tror det kommer til å bli anderledes å møte det som en voksen, ikke som et barn slik det var før.

I kveld var alle samlet på bokollektivet på andre siden av byen for spanskstudentene. Her delte vi oss i grupper og planla neste ukes sosiale arbeid. Engelskopplærig, aktivitets- og fotballgrupper for barn bler organisert. Jeg er på en av to fotballgrupper. Ungene fra det lokale "boligfeltet" (dvs slummen) kommer til en fotballbane, vi spiller og leker og morer oss der. Da vi er ferdige følger vi våre tildelte unger hjem og treffer familiene deres. Vi har faste unger og faste familier for hele oppholdet her.

Det var helt fantastiske bølger på stranden i  dag også. Vi nyter godt av orkanbølgene, men det hadde vert minneverdig å fått lov til  å erfare et faktisk orkantreff. Jeg er litt splittet om dette ønsket. Jeg har utrolig lyst å oppleve det, da jeg vet at huset vårt er et trygt sted å være i et slikt uvær. På den andre siden vil jo de fattigste få det vanskeligere, og jeg unner jo ingen, absolutt ingen å miste hus og heim.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden