onsdag, oktober 13, 2010

13.10.10

Hei,
Nå  har ting roet seg her. Fram til Haitituren var det veldig mye som skjedde hele tiden.  Haitituren var jo en opplevelse, og det var mye arbeid med tanke på det.  Den siste uken her er vel den første som har vært noen lunde rutinepreget.  Jeg har tenkt ganske masse på fremtidsplaner og sånt i det siste.  Jeg har jo hatt lyst til å ta et år på Svalbard, og det har jeg fortsatt veldig lyst til, men jeg tror kanskje jeg venter et år.  Da jeg var i Haiti var det fryktelig gøy og frustrerende med fransk. Jeg har jo kunnet en hel del fransk før, og har altid hatt  en tanke om å ta et år i et fransktalende land en plass for å bli skikkelig flytende.  Da jeg var i Sveits på interrail som trettenåring bestemte jeg meg for at jeg hadde lyst til å bo i Sveits en gang. Da jeg kom hjem fra Haiti undersøkte jeg hva studier de hadde på universitetet i Lausanne ( i den fransktalende delen av landet). De hadde et årsstudie i fransk for utlendinger. Dette fenget meg med en gang.  Et annet studie går over to år, så dette er jo et alternativ, men det er ganske dyrt. Å bo i sveits krever en fullstendig forsikring godkjent av landet, en ’midlertidig borgerskatt’ leie, mat, i tillegg til at man må betale for skolen og oppholdstillatelse per semester.  Jeg tenker det at årsstudiet er en fin plass å starte. 
Man kan ikke være helt nybegynner i fransk. I løpet av sommeren går det kurs i fransk, men klarer jeg å lese meg opp ,selv, til et tilstrekkelig nivå trenger jeg  bare å ta et seks ukers kurs. Kurset er  fra slutten av juli til slutten av august og er et kurs for alle dem som ikke har fransk som morsmål for å lære fransk som et  akademisk språk.  I løpet av sommeren går det kurs i fransk på universitetet i byen: total nybegynner, A1,A2,B1,B2,C1 ogC2. C1 og C2 er nivået som dekkes i kurset for kommende studenter og regnes som et viderekomment nivå. Jeg har allerede satt i gang å repetere og pugge litt mer systematisk regler for ting.
Jeg har stort sett hørt om ting høres riktig ut eller ikke og heller lagt vekk på en kommunikativ språkbruk enn korrekt grammatikk.  Jeg har ikke lyst til å bruke hele sommeren fra mai til september i sveits for å pugge fransk, så blir jeg ikke flink nok på egenhånd tar jeg studie på svalbard først og fortsetter å lese fransk mens jeg er der. Pensum på skolen her er jo stort sett repitisjon fra vgs for mindel, så jeg syns det bare er trivelig å få noe mer å tenke på.
Tromsø og nordnorge har snø. Det har ikke jeg. Jeg vil ha snø. Jeg savner inderlig nordnorsk natur og ikke minst fellesskapet jeg opplevde i Tromsø. En slik opphopning av gode folk kan man lete lenge etter! Jeg gleder emg til å studere etter jul i Alta. Jeg gleder meg som en unge til å få med meg litt av mørketiden og våren i Finnmark.  Jeg gleder emg til fjelltur!!
Neste uke er det høstferie her.  Da skal jeg på rundtur i landet her. Det blir koslig. Vi skal bla opp på caribiens høyeste fjelltopp som ligger midt i landet her. Det blir spennende J gjett om jeg gleder meg til utsikten!
Nå har vi hatt om livredning på skolen. VI har plasket og svømt og dykket og reddet hverandre i det karibiske ahvs bølger,  både i bikini og med klær på. Artig! NÅ skal vi starte med kajakk hvis jeg husker riktig.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden