lørdag, november 06, 2010

I disse orkantider

Nå passerer orkanen Tomas oss. Han treffer Haiti, ikke her. Vi er langt nok fra orkansenteret at vi får dritt mye regn og kaldt, men ingen action. Jeg er skikkelig forkjølet, men er på bedringens vei. Det er meldt mellom 25-38mm nedbør i døgnet....passe mye. Jeg har slengt meg i trapezen igjen. Jeg driver å pusle videre på eksamensoppgaven. Jeg er ueffektiv og syns det er vanskelig å få oversikt da man må ha alt på dataen og internett. Jeg oppdaget i dag at jeg hadde skrevet om det samme to ganger. DEt er vanskelig å få oversikten når man kun kan se en og en sid om gangen. Jeg har planer om å skrive ut hele dokummentet på internettkafe over helgå og så tegne piler og klippe og lime litt for så å skrive alt inn på ny. tror det er den eneste måten jeg kommer til å klare å få oversikt over oppgaven min på.
Jeg gleder meg til jeg blir ferdig med oppgavemten, det er på en måte starten på slutten her. Det er en måned til jeg reiser nå. fransk studentene reiser om en uke. De har nemmelig eksamen i Norge. Neste uke er siste uke med teori. etter det har vi kun praksis, ikke teori. Da skal vi gjøre litt mer meg-type ting: Kajakk, offroad-sykling og så skal jeg prøve å få se om jeg ikke får surfet litt. I dag tok jeg inn en klesvask som har heng ute til tør under tak i fire dager og som ennå hadde våt flekk der klærne hadde vært bøyd over snoren. Sure var de og jeg må vaske dem på ny. Jeg gleder meg sånn til å få vaskemasking og tørkemuligheter igjen!
For de som lurer så har jeg best meg for å ta studiet i Alta etter jul .Jeg hadde bestemt meg for å ta siste semesteret i alta, men så ombestemte jeg meg og ville heller ta det i Tromsø, men nå har jeg tatt en endelig avgjørelse. Alta blir plassen. Jeg har til og med søkt om hybel på studentheimen der.
Jeg har savnet norge masse, men begynner å komme inn i en tilværelse hvor jeg har akseptert at jeg er her nå, og det går greiere. Like vell kjennes dette mer ut som en ventetid enn noe annet. Litt som et busstop hvor jeg venter på at livet skal komme å hente meg igjen.
Tilbake til Tomas. Så syns jeg det er skikkelig teite greier. Den treffer jo Haiti. Haiti. Haiti som ble rammet av jordskjelv hvor bare i bysentrum 500 000 døde under selve skjelvet, for ikke å snakke om alle dem som døde av skader etterpå. I tillegg har du alle de 1,5 milionene som mistet hjemmene sine som bor i sykdomsinfiserte flykningsleirer. Kolerautbrudd har antageligvis tatt livet av tusner. Kolera gjør at man spyr og  diare'er ut 15-20liter vann i døgnet. Når man lever i et land med akutt vannmangel og det vannet man har er kolerainfisert blir man hjelpesløs. Hverken malaria eller kolera har eksistert i landet før, men etter jordskjelvet ahr begge deler kommet til landet.
Teltene og preseningene som ble utdelt hadde en varighet på 3mnd, da de bare var ment som midlertidige nødløsninger. Etter tre måneder begynner de å brytes ned. Etter tre mnd er de ikke lenger vanntette eller vindtette. Etter 10,5mnd bor folk enda i disse teltene. Koselig i en orkan, hæ?
tror ikke det,nei. Regjeringen har blitt presset internasjonalt til å gjore noe for å få minsket flykningsleirene. Det de da har gjort er at de kommer til en leir på et tilfeldig tidspunkt på døgnet og informerer om at inenn en time må alle ha flyttet, for da kommer de med buldosere og kjører over det som står igjen.
Før orkanen nå har regjeringen vert så gavmild i sin rådgivning til folket at de har sagt: få dere bedre hus.  I tilleg er det blitt satt opp busser 'evakuering' til ukjent destinasjon. i og med at det er en evakuering får flykningene ta med seg lite og ingenting. Veldig få har latt seg evakurere da de fleste tror at regjeringen ser dette som sitt snitt til å få tømt flykningsleirene, og ødlegge 'husene' deres og det lille de har.
I tilleg til dette er flyktningsleirene svært utsatt for flom. allerede før orkanen hadde truffet var flere leirer halvveis under vann. tenk hvor sunt det er med kloakk flytende inn og ut av alle husene. De færreste leirene har doer eller hygieniske fasiliteter. MAnge av leirene er også plassert i fjellskråninger. Her bodde ingen så da var det en åpen plass der man kunne plassere folk. Faren her at disse skrentene er av leire og det er varslet eksret leirskredfare i haiti og flere steder i Dom.Rep.
Jeg syns det er fryktelig dumt at orkanen traff Haiti og ikke litt lenger mot oss. Dom.REp er et rikt land i forhold til Haiti. Her bor folk i hus, stort sett av murstein eller sement. Kun noen få fåbor i skur, og disse er ofte godt beskyttet inni skogen på fjellet der de fattigste (les tyvene bor) å gå uten guide i fjellene her er livsfarlig, selv for lokale. Det er der de narkotikaavhengige tyvene holder til.

Dop er et veldig stort problem her, spesielt blant de fattigste. De har ikke råd til mat, men både marijuana og cocainplanter vokser overalt i fjllene her. Det er det sterkeste dopet man kan få tak i overhodet. Når man bruker det for å døyve sultfølelse medfører dette også fjerning av alt som kan minne om samvittighet, kjærlighet eller omsorg. Alt som gjør at mennesker er mennesker og ikke dyr blir fjernet.Vold, ran, drap , voldtekter er hverdagsmat i de farligere strøkene. Det er ingenting som bare heter ran her. man dreper så raner, evt voldtar hvis det er jente.  Desperasjon i et nøtteskall. De sier det her at treffer du folk som stortsett er glade, altid i godt humør så er de dopavhenige. Dette er jo en liten plass med ingen variasjon i hverdagen for de 40% som er arbeidsledige, da er dop en  måte for å få et avbrekk fra hverdagen monotone depresjon og håpløshet.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden